14 februari 2017
Terug

Emigreren naar Turkije

Heb je altijd al willen emigreren naar Turkije, maar weet je niet hoe dit in zijn werk gaat? Wij hebben voor je uitgezocht wat er allemaal komt kijken bij een emigratie naar Turkije. 

Waarom naar Turkije?

Niet geheel onbelangrijk is het feit dat de zon aan de Turkse Riviera meer dan 300 dagen per jaar schijnt en de meest prachtige stranden heeft. Ook de Turken zijn heel gastvrij en vriendelijk en ontvangen mensen altijd met open armen. Maar Turkije heeft veel meer te bieden. Ook voor de natuur- en cultuurliefhebber ben je in Turkije aan het goede adres. De oudheid en de moderne tijd zijn heel goed gecombineerd in de meeste plaatsen van Turkije. Ook is Turkije altijd nog iets goedkoper dan Nederland. Voordat je de beslissing maakt om te emigreren naar Turkije, zal je Turkije meermalen bezocht hebben. Voor je eerste (toeristische) bezoeken aan Turkije heb je een evisum Turkije nodig.

Wat moet je regelen voordat je gaat emigreren?

Hebben we je kunnen overhalen met alle positieve aspecten van Turkije? Dan moet je natuurlijk weten wat je moet regelen om te kunnen emigreren naar Turkije.  Allereerst moet je natuurlijk weten waar je precies in Turkije wilt wonen. Wil je daar een huis kopen of huren? En welke spullen zijn daar al aanwezig en welke spullen moet je meenemen vanuit Nederland? Wanneer je dit weet moet je je oude adres opzeggen en er voor zorgen dat je het huis op de juiste manier achterlaat. 

Verhuisbedrijf 

Je weet nu inmiddels welke spullen je wilt laten verhuizen naar Turkije. Het meest voor de hand liggend is om een verhuisbedrijf in te schakelen om je spullen naar Turkije te laten brengen. Zorg dat je een overzicht hebt van verschillende verhuisbedrijven en hun offertes en vergelijk deze met elkaar. Deze prijzen kunnen namelijk nogal uiteen lopen. Een professioneel verhuisbedrijf staat je bij in het volgende:

  • Ze helpen je met het aanvragen van een visum
  • Verzekering van je inboedel
  • Eventuele opslag van je inboedel in klimatologisch gunstige omstandigheden
  • Keuze voor een groepage of een container voor vervoer van de inboedel
  • Ze bieden je informatie over geldende procedures

Inklaringskosten

Wanneer je verhuisd naar een lidstaat binnen de EU hoef je geen inklaringskosten te betalen. Echter, wanneer je gaat emigreren naar Turkije worden deze kosten wel in rekening gebracht. De kosten hiervan zijn afhankelijk van de inboedel die je wilt verhuizen. De verhuisservice kan je hierbij helpen en kan ook uitrekenen wat de kosten hier precies van zijn en welke documenten hiervoor nodig zijn. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je wettelijk verplicht bent om voor het vervoeren van je inboedel een uitvoeraangifte te doen bij de douane. Je moet dan een volledige inventaris in te dienen van alle goederen die je wilt vervoeren naar Turkije. 

Een baan

Als je eenmaal in Turkije bent aangekomen met je hele hebben en houden, is het wel zo prettig als je jezelf daar ook kunt onderhouden. Je zult dus zo snel mogelijk op zoek moeten naar een baan. Het is heel belangrijk om alle vacatures daar in de gaten te houden, en houd je CV up to date. Wanneer je veel verschillende talen spreekt, is de toerisme in Turkije een goede sector om een baan in te vinden. Solliciteer dan bijvoorbeeld bij hotels. In Istanbul alleen al zijn er meer dan 1500 hotels.

Belastingnummer

Om belastingaangifte te kunnen doen is het van belang om zo snel mogelijk na aankomst in Turkije een belastingnummer (Vergi Numerasi) aan te vragen in de gemeente/provincie waarin je woont. Wat je nodig bent is een adres, paspoort en een kopie hiervan waarop de gegevens van de ouders genoteerd kunnen worden. Het belastingkantoor is vaak tussen 12:00 en 13:30 gesloten. Het beste is om in de ochtend te gaan vanwege de drukte in de middag. Een belastingnummer aanvragen is kosteloos.

Bankrekening in Turkije

Wanneer je je belastingnummer hebt ontvangen kun je kosteloos een eigen bankrekening (hesap) openen. Je mag hiervoor uiteraard zelf een bank uitkiezen waar jij je rekening wilt openen. Je bent hiervoor alleen je paspoort nodig om je te kunnen legitimeren. Voor alle extra diensten worden er uiteraard wel kosten in rekening gebracht.  Je kunt kiezen uit verschillende valuta. Het handigst is om zowel een EURO-rekening te openen als een TL-rekening.

Ziektekostenverzekering

Wanneer je je verzekering in Nederland hebt afgesloten kun je bij je verzekeraar een speciaal formulier aanvragen namelijk; het N/TUR111 formulier. Dit formulier moet in Turkije worden geregistreerd worden bij het lokale Instituut voor Sociale Zekerheid (Sosyal Güvenlik Kurumu). Wanneer u het formulier heeft afgegeven krijgt u hiervan een ontvangstbewijs. Om de registratie te kunnen voltooien zijn ze uw Turkse belastingnummer nodig, vergeet deze niet mee te nemen. Is er nog geen ziektekostenverzekering afgesloten dan moet je deze in Turkije afsluiten.

Verblijfsvergunning (Ikamet)

Een maand na aankomst ben je verplicht een verblijfsvergunning aan te vragen. Hierna kun je ook een werkvergunning aanvragen.  Maar wanneer je meteen aan het werk wilt in Turkije kun je het beste vanuit Nederland al bij een Turkse ambassade of consulaat een werkvergunning  aanvragen voordat je naar Turkije gaat emigreren. Je kunt pas een verblijfsvergunning aanvragen zodra je een bankrekening geopend hebt om aan te kunnen tonen dat je jezelf kunt onderhouden. Wanneer je een verblijfsaanvraag van een jaar aanvraagt, moet je aan kunnen tonen dat er per maand 500 Amerikaanse Dollar op je rekening staat, dus in totaal 6000 Amerikaanse Dollar. Dit mag overigens in elke valuta als het maar omgerekend 6000 Dollar is. Gepensioneerden hebben hier vrijstelling van.  Ook moet je een ziektekostenverzekering hebben afgesloten voor je een verblijfsvergunning kunt aanvragen.

Het aanvragen van een verblijfsvergunning

Je kunt doordeweeks naar een van de hoofdgemeentes van de provincie waar je woont en ingeschreven staat. Het kan in ieder geval in Alanya, Antalya en Manavgat.

Dit neem je mee:

  • Turkse belastingnummer
  • Paspoort (en een kopie hiervan
  • Verklaring van ziektekostenverzekering
  • Kopie huurovereenkomst of eigendomsbewijs
  • Minimaal zes pasfoto’s
  • Recente uitdraai van je banksaldo

Na de aanvraag moet je naar het veiligheidsbureau van de stad (Emniyet Müdürlügü). Je moet je dan melden bij de balie, welke speciaal bedoeld is voor buitenlanders (yabancilar), en een formulier invullen. Er wordt dan gevraagd naar de reden van aanvraag, naam van ouders, adres in Turkije en burgerlijke stand. Een aanvraag wordt toegewezen wanneer er genoeg banksaldo is en de reden van de aanvraag gegrond is. Als dat het geval is, wordt er een briefje afgegeven waarop aangegeven wordt dat er belasting betaald moet worden over de verblijfsvergunning en een briefje voor de uitgifte van de verblijfsvergunning.  

Kosten

Een verblijfsvergunning is niet gratis. Wanneer je de Nederlandse nationaliteit bezit, kost het voor een jaar ongeveer 50 Amerikaanse Dollar en voor een jaar 90 Amerikaanse Dollar. Wanneer je de Belgische nationaliteit bezit kost het voor een half jaar 39 Amerikaanse Dollar en voor een jaar 21,50 Amerikaanse Dollar. Dit bedrag betaal je niet aan de balie maar moet in Turkse Lira worden betaald aan de Turkse belastingdienst. Ook betaal je nog een bedrag voor het pasje zelf. Dat komt ongeveer neer op 50 Turkse Lira. Er wordt geadviseerd om meteen beide briefjes af te geven aan de belastingdienst en de gemeente. Wanneer je de betaalbewijzen hebt ontvangen moet je deze weer afgeven bij Emniyet Müdürlügü.

Regels verblijfsvergunning

Een Turkse verblijfsvergunning (Ikamet) is meteen geldig na afgifte. De geldigheid hangt af van wat je aangevraagd hebt. Maar er is wel een regel waar je je aan dient te houden. Heb je een verblijfsvergunning toegewezen gekregen van een jaar, dan moet je minimaal 6 maanden per jaar in Turkije verblijven. Wanneer je dit niet doet, vervalt je verblijfsvergunning meteen.